Suomen Hiusyrittäjät ry:n lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle liikkumisvapauden ja lähikontaktien väliaikaisesta rajoittamisesta (HE 39/2021 vp)

Eduskunnan talousvaliokunta pyysi Suomen Hiusyrittäjät ry:ltä, 30.3.2021 pidettävää kokoustaan varten kirjallista asiantuntijalausuntoa koskien hallituksen esitystä HE 39/2021 vp liikkumisvapauden ja lähikontaktien väliaikaisesta rajoittamisesta.

Lausunto:

Hallituksen esitys HE 39/2021 vp liikkumisvapauden ja lähikontaktien väliaikaisesta rajoittamisesta on covid -19 tartuntatilanne huomioon ottaen ymmärrettävä. Esityksessä ei huomioida lainkaan sen aiheuttamia seurauksia yritystoiminnalle. Liikkumisrajoitusten voimaan tullessa etenkin palvelualojenyrityksen jäävät täysin tyhjänpäälle. Seuraukset olisivat dramaattiset.

Hius- ja kauneudenhoitoalojen yrityksissä on jo tehty monia toimenpiteitä asiakkaiden ja asiakaspalvelijoiden terveyden turvaamiseksi. Liikkeissä noudatetaan korkeaa hygieniatasoa, hyvää käsihygieniaa ja ohjeistetaan asiakkaita toimimaan oikein sekä vastuullisesti. Lähes kaikissa liikkeissä on kasvo- / hengitysmaskisuositukset ja monet yritykset ovat muokanneet aukioloaikoja sekä työvuoroja siten, että samanaikaisesti tapahtuvia asiakaskontakteja on voitu vähentää ja asiakkaiden välisiä turvavälejä noudattaa. Ainakaan toistaiseksi hius- ja kauneudenhoitoaloilla ei ole havaittu selviä tartuntaryppäitä.

Lakiesityksessä ei huomioida mahdollisen liikkumisrajoituksen aiheuttamia seurauksia yrityksille. Yrityksille tulee taata rahoitus, jolla turvataan yritysten selviäminen rajoitusten seuraamuksista. Rahoitusten tulee olla saatavilla nopeasti, viimeistään muutaman viikon kuluttua liikkumisrajoituksen päättymisestä.

Työllistävien yritysten asemaa tulee helpottaa lomautusten ulottamisella määräaikaisiin sopimuksiin ja lomautusilmoitusajan lyhentämisellä viiteen (5) vuorokauteen tai tarvittaessa jopa kokonaan poistamiseen. Mikäli lomautuskäytäntöä ei helpoteta, on palkkakulut kompensoitava kokonaisuudessaan lomautusilmoitusajalta yrityksille taattavien rahoitusten kautta.

Lainsäädäntö tuollaisenaan vääristää kilpailutilannetta ohjaten kuluttajan pienyritysten tarjoamien palveluiden, asiantuntijuuden ja erikoistuotteiden parista suuryritysten puoleen. Pienyritysten eriarvoisuus korostuu, kun liikkumisrajoitus sallisi kuluttajan asioinnin shampoota ja ihovoiteita myyvässä tavaratalossa, mutta ei parturi-kampaamossa tai kauneushoitolassa. Kilpailutilanteen vääristymisen estämiseksi lakiesitystä tulisi muuttaa siten, että asiointi palvelualan yrityksissä edelleen sallitaan tai vaihtoehtoisesti myöskään päivittäistavarakaupat eivät saisi myydä kyseisiä hyödykkeitä.

Vaihtoehtoisesti kuluttajien asiointia koskevaa liikkumista voitaisiin rajoittaa klo 20.00-07.00 välisenä aikana. Tämä mahdollistaisi asioinnin palvelualanyrityksissä melko normaalisti aukioloaikojen puitteissa.

Yhteenveto

Lausuntonamme esitämme, että lakiesitystä ei tule hyväksyä nykyisessä muodossaan vaan se vaatii lukuisia tarkennuksia, joiden avulla yritysten selviäminen liikkumisrajoituksista voidaan turvata.

Table of Contents

Liity postituslistalle ja saat hyödyllistä tietoa.

Liity nyt, niin saat suoraan sähköpostiisi ajankohtaista tietoa, uusimpia uutisia ja osallistut eri arvontoihin.

Sisällysluettelo
Kerro kavereille:

Liity postituslistallemme ja pysyt mukana menossa

Kerro mitä mieltä olit artikkelista? Älä unohda valita “julkaise myös Facebookissa” laatikkoa, jotta tuttusikin näkevät artikkelin.