Fyysiset kuormitustekijät hiusalalla

Parturi-kampaajan ammatissa on fyysistä kuormitusta aiheuttavia tekijöitä. Vartalon toistuva kiertoliike, kumartumista vaativat työvaiheet ja pitkäaikainen seisominen kuormittavat tuki- ja liikuntaelimiä sekä niska-hartiaseutua. Selkäranka, käsivarret ja ranteet ovat eri työvaiheissa epäluonnollisissa asennoissa kuluttaen siten niiden niveliä. Rasitus ei välttämättä tunnu heti, vaan oireilu voi kehittyä työvuosien aikana. Kipuun tottuu ja turtuu, ja pian voidaankin olla tilanteessa, jossa vahinkoa on ehtinyt tapahtua merkittävästi.  Työura saattaa päättyä ennenaikaisesti sairaseläköitymiseen ja muistoksi saattaa jäädä vain kivut ja säryt sekä rikkinäinen keho.  

Hiusalan fyysinen kuormittavuus on tiedostettu jo pitkän aikaa. ergoHair on EU:n rahoittama hanke, jonka tavoitteena on kehittää terveellisempi ja turvallisempi työympäristö kampaamoalalla. Suomen Hiusyrittäjät on ollut hankkeessa mukana Coiffure EU – jäsenyyden myötä. Hanke julkaisi EU-maissa tehdyn tutkimuksen vuoden 2019 lopulla, jossa oli tutkittu hiusalan tuki- ja liikuntaelin eli TULE-sairauksien altistumisriskejä ja ratkaisumalleja riskien minimoimiseen. (ergoHair)

Tutkimuksessa ilmenee, että monien kampaajien on lopetettava ammattiura melko varhaisessa vaiheessa johtuen TULE-sairauksista. Suurimmat fyysisen kuormittumisen riskit liittyvät hiusten föönaamiseen pyöröharjan kanssa, hiusten leikkaamiseen sekä taukojen puutteeseen:

  • Föönaaminen kuormittaa niska-hartiaseutua voimakkaasti, sillä kädet nousevat helposti hartiatasolle. Käsivarren korkeudella on todettu olevan yhteys fyysisen stressin ja hartiaseudun sairauksissa. Föönauksesta aiheutuvan staattisen pidon vastapainoksi keho tarvitsee liikettä, jotta kehoon tulleet jännitteet pääsevät vapautumaan avaavien liikkeiden kautta.  Siksi taukojumppa ja / tai aktiivinen liikunta vapaa-ajalla ovat tärkeätä vastapainoa työlle ja etenkin niska- hartiaseudun kunnossapidolle.
  • Hiustenleikkauksessa ranne voi olla pitkiä aikoja epäluonnollisessa asennossa. Tutkimukset, mukaan lukien suorat havainnot tai tekniset mittaukset, luokittelevat tämän toiminnan liittyvän yläraajojen korkeaan TULE-sairauksien riskiin. Yläraajojen lisäksi myös selkärangan ylä- ja alaosat ovat rasituksessa. Muihin työvaiheisiin verrattuna, hiusten leikkaamiseen liittyy suhteellisen pitkiä jaksoja vartalon staattista työskentelyä. Satulatuolin virheellinen käyttö lisää lannerangan epänormaalia suoristusta ja voi aiheuttaa lisää rakenteellista rasitusta. Lisäksi istuessaan työskentelevät kampaajat nostavat käsivartensa korkeammalle kuin seisten työskennellessä.
  • Taukojen puute vaikuttaa vartalon fyysiseen stressinsietokykyyn. Kudosvaurioiden todennäköisyys kasvaa biomekaanisen altistuksen tiheyden ja keston mukaan. Taukojen pitäminen voi ehkäistä tai lievittää fyysisestä kuormituksesta aiheutuvia mikrovammoja. (ergoHair)
Kuva: ergoHair.

Yrittäjällä on syytä olla selkeä suunnitelma fyysisen kuormituksen keventämisestä. Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajaa huolehtimaan fyysisen työskentelyn aiheuttaman haitallisen kuormituksen poistamisesta tai vähentämisestä. Apua voi pyytää esimerkiksi oman työterveydenhuollon asiantuntijalta. Työnantajan tulee tehdä kuormitustekijöistä arviointi, jotta haitta- ja vaaratekijöihin voidaan puuttua. Työntekijöiden tulee saada tietoa, koulutusta ja ohjausta, miten työterveyttä ja työturvallisuutta voidaan edistää. Selkeät suunnitelmat voidaan kertoa esimerkiksi työntekijöiden perehdytyskansiossa.

Yksin työskentelevällä on vastuu omasta työterveydestään

Yrittäjänä työskentelevä on vastuussa itse omasta työterveydestään. Asiakastyössä tulee kiinnittää huomiota ergonomiaan, vartalon liikkeeseen ja työvälineisiin. On tärkeä huomioida myös taukojen ergonomia. Hiusalan ammattilaisilta usein kuulee, että työpäivät ovat kiireisiä ja syömiseen ei jää aikaa ollenkaan, tai jotain syödään nopeaa seisaaltaan.

Fyysinen ja psyykkinen stressinsietokyky vaatii kunnossa pysyäkseen lepoa ja ravintoa. Työ tulisi pystyä rytmittämään niin, että työpäivän aikana on aikaa istahtaa alas ja saada niin lihaksistolle kuin aivoillekin polttoainetta. Ruokaillessakin tulee huomioida ergonomia. Keho ei saa riittävää lepoa, mikäli tauolla istutaan korkealla jakkaralla, vartalo vinossa kumartuen kyyryssä syömään tiskipöydän päällä. Ja parhaillaan toisen käden peukalolla selaillaan puhelinta, rasittaen samalla ranteen niveliä ja peukalon jännettä.

Jotta työpäivän aikana vietetty tauko toisi riittävää lepoa ja auttaisi ennaltaehkäisemään TULE-sairauksien syntymistä ja pahenemista, tulee huolehtia, että vartalon kiertoasennot minimoidaan ja ruokailupisteen ergonomia mahdollistaa rentoutumisen. Säännöllinen ruokailurytmi auttaa pitämään verensokerin kohdillaan antaen keholle välttämättömät ravintoaineet, joka vaikuttaa jaksamiseen ja unen laatuun, ja sitä kautta fyysisestä rasituksesta palautumiseen ja stressihormonimäärän pitämiseen aisoissa.

Ammattilaisten tulisi päästää pois siitä ajatuksesta, että työn tauottaminen on toissijaista. Terveys täytyy olla aina ensisijaisessa asemassa, sillä ilman terveyttä, ei voi tehdä työtä.  

Lue lisää ergoHairin tutkimuksesta:

www.ergohair.eu

https://www.ergohair.eu/wp-content/uploads/ERGOHAIR-MEDICAL-REFERENCE-DOCUMENT-2019-ENG.pdf

Blogiteksti kuuluu työsuojelun ja Suomen Hiusyrittäjät ry:n yhteistyössä tehtyyn tiedotteeseen, jossa käsitellään fyysisen kuormituksen hallintaa hiusalalla. Lue tiedote: https://www.tyosuojelu.fi/-/tyosuojeluviranomainen-ja-suomen-hiusyrittajat-ry-neuvovat-hiusalan-tyopaikkoja-fyysisen-kuormituksen-hallinnassa

Lisätietoja:

Kansikuva: Getty Images Pro, Teksti: Tiina Haapapuro

Table of Contents

Liity postituslistalle ja saat hyödyllistä tietoa.  

Liity nyt, niin saat suoraan sähköpostiisi ajankohtaista tietoa, uusimpia uutisia ja osallistut eri arvontoihin. 

Sisällysluettelo
Kerro kavereille:
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Liity postituslistallemme ja pysyt mukana menossa

Kerro mitä mieltä olit artikkelista? Älä unohda valita “julkaise myös Facebookissa” laatikkoa, jotta tuttusikin näkevät artikkelin. 

Jaa

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email