Taustamusiikki siivittää kampaamon menestystä

Taustamusiikin käyttämisestä on tutkitusti merkittäviä hyötyjä hiusalan yrittäjille: se saa asiakkaat viihtymään, käyttämään enemmän rahaa, palaamaan tiloihisi uudelleen ja kertomaan liikkeestä muillekin. Lisääntynyt tuotto ja asiakasmäärä puolestaan antavat paremmat mahdollisuudet toteuttaa asiakkaan suurimmat unelmat.  Asiakkaiden lisäksi taustamusiikki vaikuttaa positiivisesti myös työntekijöihin – se motivoi, pitää yllä hyvää tunnelmaa ja vauhdittaa työntekoa.

Parhaiten taustamusiikki tukee yritystoimintaa, kun se on valikoitu yrityksesi asiakkaita ja brändiä ajatellen. Niinpä klassinen musiikki tai raukea jazz sopivat hienostuneisiin kampaamoihin ja parturiliikkeisiin, kun taas hiusmuodin edelläkävijöiden kannattaa soittaa ajankohtaista musiikkia.

Myös musiikin tempolla on merkitystä. Hidastempoinen musiikki luo rauhallisen tunnelman esimerkiksi silloin, kun asiakas kaipaa levähdystaukoa. Hidastempoisen musiikin on myös osoitettu lisäävän myyntiä. Nopeampi musiikki taas luo reippaan ja iloisen tunnelman ja sopii vaikkapa viikonloppuun tai iltapäiviin.

Hyvässä taustamusiikissa kuuluu myös ajoittain kappaleita, jotka asiakkaasi tunnistavat. Musiikkia valittaessa kannattaa siis huomioida kohderyhmäsi todennäköinen musiikkimaku.

Parhaimmillaan taustamusiikki tasoittaa kampaamon äänimaailmaa ja suuremmissa tiloissa myös luo yksityisyyden tunnetta: keskustelut eivät kuulu helposti tuolista toiseen. Musiikkia kannatta kuitenkin hyödyntää myös odotustiloissa, sillä sen ansiosta aika tuntuu kuluvan nopeammin eivätkä asiakkaat pahastu odottamisesta yhtä nopeasti. 

Mistä taustamusiikkia sitten kannattaa soittaa?

Jo radion soittaminen lisää viihtyvyyttä ja radiosta kuuluu usein myös asiakkaiden tunnistamia kappaleita, mikä sekin tutkitusti saa asiakkaat viihtymään paremmin. Monipuolinen kanavatarjonta tekee myös mahdolliseksi sen, että radionkin avulla voidaan vahvistaa haluttua mielikuvaa kampaamosta. Radion miinuspuoli on kuitenkin se, että sieltä tulevaan musiikkiin ja mainontaan ei voi itse vaikuttaa.

Eniten hyötyä on taustamusiikista, joka on tarkkaan valittu. Jos taustamusiikkiin on valmis panostamaan myös taloudellisesti, löytyy erilaisia palveluntarjoajia, jotka tekevät soittolistojen tekemisestä helpompaa. Yksi on nimeltään yritysten tarpeisiin luotu, maksullinen Soundtrack Your Brand (59,90 €/kk). Soundtrack Your Brandin avulla voit luoda omia soittolistoja ja sen lisäksi käytössäsi on kuratoituja, päivittyviä 40 tunnin soundtrackejä. Näin soittolistoja ei tarvitse luoda alusta alkaen itse.

Musiikkiluvat on helppo hoitaa kuntoon

Soitat musiikkia sitten radiosta tai räätälöidyiltä soittolistoilta, musiikin julkinen soittaminen on aina luvanvaraista. Taustamusiikin soittamista varten tarvittavan musiikkiluvan saa Teoston ja Gramexin omistamasta Musiikkiluvat.fi-verkkokaupasta. Yksi lupa riittää, eikä lupia tarvitse hakea useammalta taholta. 

Taustamusiikki asiakastilassa -lupa on tyypillisin parturiliikkeisiin ja kampaamoihin hankittava musiikkilupa ja pienen parturikampaamon musiikkilupa maksaa 20,09 €/kk + alv tai 0,65 €/päivä + alv. Lupien hinta vaihtelee tilojen koon mukaan. Musiikkilupa mahdollistaa taustamusiikin hyödyntämisen liiketoiminnassa – ja takaa, että musiikin tekijät saavat työstään ansaitsemansa korvauksen. 

Miina Malkki, Musiikkiluvat

Table of Contents

Liity postituslistalle ja saat hyödyllistä tietoa.  

Liity nyt, niin saat suoraan sähköpostiisi ajankohtaista tietoa, uusimpia uutisia ja osallistut eri arvontoihin. 

Sisällysluettelo
Kerro kavereille:
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Liity postituslistallemme ja pysyt mukana menossa

Kerro mitä mieltä olit artikkelista? Älä unohda valita “julkaise myös Facebookissa” laatikkoa, jotta tuttusikin näkevät artikkelin. 

Jaa

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email