Onko valolla väliä?

Voi olla helppo ajatella, että työpaikan valaistuksen tarkoitus on vain jotenkin valaista tilat ja siinä kaikki. Näin monet yrittäjät todellisuudessa ajattelevat. Paras, tai pitäisikö sanoa pahin, esimerkki tällaisesta ajattelumallista tuli eräältä yrittäjältä, jonka mielestä 20 vuotta sitten hankitut kohdevalot ovat edelleenkin oikein hyvät. Hän pysyi kannassaan, vaikka työntekijät ja jopa asiakkaatkin olivat jo muutaman vuoden ajan kommentoineet liiketilojen hämäryyttä.

Mutta kyllä, valolla on oikeasti väliä. Sillä on merkitystä, kuinka väsyneet silmät työtä tekevällä on päivän päätteeksi. Tai sillä miten asiakas näkee ja arvostelee peilistä lopputuloksen, josta hän saattaa maksaa useita satoja euroja.

Onneksi muutosta yrittäjien asenteissa on kuitenkin havaittavissa. Normaali prosessi on tällä hetkellä kutakuinkin seuraavanlainen: kun liiketila on kenties sisäpuolelta remontoitu lattian ja seinien osalta, on saatu ulkopuolelle vihdoin ja viimein valomainos paikoilleen ja teipit ikkunoihin, huomio kiinnittyy vihdoin tilojen valaisuun.

Selataan nettiä, katsellaan muiden edustavien liiketilojen ulkoasuja ja lopulta saatetaan kysyä mielipiteitä kavereilta. Sitten keksitään mikä on usein suurin yhteinen nimittäjä näyttäville liiketiloille; valaistus! Tässä vaiheessa aletaan usein keksiä tekosyitä sille miksi ei kannata, ainakaan heti, tilata uusia valaisimia. Ja kyllä, yleensä kyse on rahasta. 

Yrittäjän korvaan saattaa kuulostaa kalliilta, kun myyntimies soittaa ja kenties jopa liiketilaa näkemättä tarjoaa puoliväkisin tuotteitaan ostettavaksi. On kelviniä, lumenia, kohdevaloa, panelivaloa, lineaarivaloa ja muutama muukin muuttuja, joista maallikkona on vaikea löytää punainen lanka. 

Tärkeintä toimivaa valaistusta mietittäessä on selvittää vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten lisään asiakasviihtyvyyttä?
  • Miten lisään työviihtyvyyttä, niin aamulla kuin myös illalla?
  • Mikä on tiloihin tarvittava ja oikea valomäärä?
  • Mikä on värilämpötila ja sen vaikutus?
  • Onko tarvetta korostaa myytäviä tuotteita? 

Mikäli em. tekijöitä puretaan tarkemmin osiin, alkaa kokonaisuus hahmottua paljon paremmin.

Asiakasviihtyvyyden lisääminen

Mikäli liiketila on viihtyisä ja laadukkaan vaikutelman antava, näkyy se väistämättä myös liikevaihdossa. Jokainen meistä valitsee mieluummin yrityksen, jonka liiketila on edustava. Hyvin valaistu liiketila on kutsuva ja helposti lähestyttävä. Unohtaa ei pidä sitäkään tosiseikkaa, että iltaisin sopivasti valaistu liiketila toimii yrityksen käyntikorttina myös suljettuna ollessaan.

Työviihtyvyyden lisääminen 

Oletko huomannut pitkän päivän jälkeen silmissäsi tunteen, aivan kuin ne olisivat hiekkaa täynnä? Tai oletko työpäivän päätteeksi väsynyt tai omaat orastavan pääkivun, jonka olet jo vuosia luokitellut vain työstä johtuvaksi? 

Asiakasviihtyvyyden lisäksi on aivan yhtä tärkeää, että yrittäjän tai työntekijän olo on virkeä niin aamulla kuin myös työpäivän päätteeksi. Se että huomaamattaan tai tarkoituksella säästää valaistuksesta, koituu maksettavaksi ennemmin tai myöhemmin jollakin tavalla.

Mikä on oikea valomäärä?

Ainoa oikea tapa on pyytää valaisun ammattilainen paikalle. Näissä asioissa kun sähkömies ei yleensä osaa olla avuksi. Kannattaa myös huomioida, että sekalainen setti huonoja valoja itse hankittuna maksaa varmasti vähintään saman kuin ammattilaisen toimesta toteutettu ja onnistunut valaisuratkaisu.

Ammattilaisen tekemä valaistussuunnitelma auttaa ratkaisemaan vaikeimmatkin ongelmat. Kohdevalon edustaja Sami Haikala toteaakin, että toistaiseksi ei ole tullut vastaan liiketilaa, jonne ei olisi saatu suunniteltua asiakkaan toiveet täyttävää ja toisaalta työturvallisuuden kannalta oikeaa valaistusta. 

Oikein tehdyllä valaisusuunnitelmalla tiloista voidaan helposti tehdä miellyttävät vierailla ja työskennellä. Ja mikä tärkeintä, ei tule virheinvestointeja vaan kerralla oikea, toimiva ratkaisu.

Mikä värilämpötila?

Tässä kohtaa sinun pitää kuulla sana ”kelvini” eli kelvin. Kelvin on käytännössä valon koettu sävy.

Luonnossa valon värilämpötila muuttuu jatkuvasti päivän aikana aamun lämpimänpunaisesta illan siniseen hetkeen. Yksinkertaistettuna valon värilämpötila siis kuvaa valon värin sävyä.

Yleisimmät värilämpötilat liiketilojen valaistuksessa ovat 3000K – 4000K. Näistä 3000K vastaa lähinnä hehkulampun sävyä ja 4000K on puhtaan ja neutraalin valkoinen.

Yhtä ja samaa värilämpötilaa ei tarvitse käyttää koko liiketilan valaistuksessa, vaan eri sävyjä kannattaa käyttää myös sisustuksellisena elementtinä.  Ammattilainen kehottaakin kysymään rohkeasti neuvoa tai vinkkejä!

LED tuo säästöjä

LED on tunnettu valonlaadusta ja energiatehokkuudesta. Miltä kuulostaa ajatus, että sillä summalla, jonka maksat sähkölaskua kuukausittain, saatat jopa saada täysin uuden valaistuksen liiketiloihisi? Asiansa osaava ammattilainen voi luvata, että LED tuo sinulle huomattavan säästön jo pelkästään sähkölaskun pienentymisen muodossa.

Suomen Hiusyrittäjien yhteistyökumppani Kohdevalo tarjoaa mahdollisuuden kokeilla säästölaskurillaan (www.kohdevalo.fi) kuinka paljon sinä voit säästää rahaa vaihtamalla LED-valoihin. Voit myös kysyä heiltä tarjouksen omiin valaistustarpeisiisi ja tarvittaessa hyödyntää oman jäsenetusi, jonka arvo on 175 €.

Table of Contents

Liity postituslistalle ja saat hyödyllistä tietoa.  

Liity nyt, niin saat suoraan sähköpostiisi ajankohtaista tietoa, uusimpia uutisia ja osallistut eri arvontoihin. 

Sisällysluettelo
Kerro kavereille:
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Liity postituslistallemme ja pysyt mukana menossa

Kerro mitä mieltä olit artikkelista? Älä unohda valita “julkaise myös Facebookissa” laatikkoa, jotta tuttusikin näkevät artikkelin. 

Jaa

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email