Uutiset

Kuulumisia Miss Suomi 2014 kiertueelta

Kuulumisia Miss Suomi 2014 kiertueelta

Taas on ajankohtaista valita kansallemme uusi Miss Suomi. Kampaamoketju
Salon Klipsi on jo neljättä vuotta mukana virallisena yhteistyökumppanina
Miss Suomi kilpailuissa. Salon Klipsin kampaajat kulkevat koko kiertueen
ajan semifinalistien mukana, huolehtien tyttöjen kampauksista erilaisissa
esiintymisissä, näytöksissä ja kuvauksissa, ja toki myös finaalin
kampaukset tehdään Salon Klipsin voimin.

Kiertueella toimii ”kauneustiiminä” jo vuosia yhdessä työskennellyt ja
yhteen hitsautunut ammattilaistiimi koostuen Salon Klipsin kampaajista ja
meikkaaja-maskeeraaja Ville Äikkäästä. Tiimin taidoilla kiperätkin aikataulut saadaan
sovitettua, meikit ja hiukset hoidettua iloisen naurun raikuessa.

Joka vuosi alku on aina yhtä jännittävää myös kiertueen kampaajille.
Välillä tuntuu että kampaajat jännittävät semifinaalissa enemmän kuin
tytöt. Ketkä pääsevät 10 parhaan joukkoon ja mukaan kiertueelle, ja ennen
kaikkea, millaiset hiukset tytöillä on. Kampausten teko on helppoa jos
rajoittavia tekijöitä ei ole, mutta etenkin hiustenpidennykset voivat olla
välillä haasteellisia kammattavia. Välillä aika on rajallinen ja
ammattitaitoisen kiertuekampaajan onkin pystyttävä loihtimaan
juhlakampaus noin 15 minuutissa hiukseen kuin hiukseen.

Kampaaminen tapahtuu usein ”lennossa” ilman tuoleja ja peilejä.

 

 

 

 

 

Verkkonutturan valmistuminen kestää noin 10 minuuttia.

 

 

 

 

 

Viimeiset fiksaukset hiuksille ennen tv-kuvausten alkamista.

 

 

 

 

 

Vaikka kyseessä on kilpailutilanne, on koko missiryhmä ja ammattilaistiimi kuin yhtä suurta perhettä ja aina on hauskaa.

 

 

 

 

 

Kuvat: Eini Lipponen
(Klikkaa kuvat suuremmiksi.)

Teksti:
Teresa Rachad
markkinointi- ja kehityspäällikkö
Salon Klipsi/Elo by Salon Klipsi

teresa.rachad@salonklipsi.fi
www.salonklipsi.fi
www.stylebyelo.fi

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti

Taitajien taitaja – Siiri Härmä, Salon seudun ammattiopisto

Salon seudun ammattiopiston opiskelija Siiri Härmä voitti SM-kultaa hiusmuotoilulajissa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siiri valittiin myös Taitajien Taitajaksi 2014

Lisää Salon seudun ammattiopiston hiusalan blogissa:

http://hiusalasalo.blogspot.fi/2014/04/siiri-harma-taitajien-taitaja-2014-seka.html

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti

HUOM! Hinnastot esiin – ja oikeassa muodossa

HUOM! Hinnastot esiin ja oikeassa muodossa

Aluehallintovirastot (AVI) ovat aloittaneet parturi-kampaamoiden hinnastojen esilläolon ja oikeellisuuden valvonnan koko maassa. Tätä valvontaa suorittivat aiemmin lääninhallitusten hintatarkastajat, joiden tehtävänä oli muutaman vuoden välein tarkastaa hinnastojen esilläolo myös parturi-kampaamoissa. Eli toimiva viranomaistaho on muuttunut. Hintojen näkyvyyttä kuluttajille valvotaan kaikilla aloilla, myös elintarvikeliikkeiden hyllyjen reunoissa, ravintoloiden ulkopuolella / ikkunoissa, koko ajan. Sama viranomainen valvoo myös mainosten sisältämää hintailmoittelua.
Hinta-asetuksen määräykset ovat erisisältöiset palveluiden ja esim. elintarvikkeiden osalta. Seuraavaksi niitä määräyksiä, jotka koskevat parturi-kampaamoita.

KULUTTAJAOIKEUDEN LINJAUKSET HINTA-ASETUKSESTA

”Myyntihinta”
Myyntihinta on se hinta, jonka asiakas tavarasta tai palvelusta maksaa. Se on kokonaishinta, joka sisältää
kaikki verot ja maksut, kuten arvonlisäveron ja tuotteesta perittävät pantit.

Hintaa ei voi ilmoittaa osina niin, että asiakkaan pitää itse laskea yhteen lopullinen myyntihinta.
Markkinatuomioistuimen päätöksen 2001:011 mukaan myyntihintana ei voi pitää kahdesta tai useammasta
eri hinnan osatekijästä muodostuvaa laskutoimitusta. Sillä ei ole merkitystä, kuinka helppo tai vaikea
asiakkaan laskettavaksi jäävä laskutoimitus on.

Markkinoinnissa hintatiedot merkitään pääsääntöisesti tuotteen kuvaan tai sen välittömään läheisyyteen.
Hintatiedot pitää esittää niin, ettei kuluttajien tarvitse arvailla mikä hinta koskee mitäkin tuotetta eikä
heille synny väärää käsitystä. Hintatietojen pitää olla niin selkeät, että ne ymmärtää jo pintapuolisella
lukemisella ja kuulemisella.

Palveluista laaditaan maksuluettelo tai muu selvitys maksujen määräytymisperusteista. Jos palveluja
tarjotaan niin paljon, etteivät kaikki hintatiedot mahdu luetteloon, riittää, että siihen merkitään
tavallisimmat hintatiedot. Luettelossa pitää kuitenkin kertoa miten ja missä voi tutustua täydelliseen
hinnastoon.

Hinnasto sijoitetaan liikkeessä sellaiseen paikkaan, että se on helppo havaita. Jos mahdollista, hinnaston
pitäisi olla sellaisessa paikassa, että asiakkaat voivat tutustua siihen myös liikehuoneiston ulkopuolelta
ilman, että heidän tarvitsee tulla sisään liikkeeseen.

Palveluhinnasto esitetään myös silloin, kun palveluja tarjotaan muualla kuin liikehuoneistossa.”

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti

Merkonomiksi muiden hiusyrittäjien kanssa!

Merkonomiksi muiden hiusyrittäjien kanssa!

Markkinointi-instituutti ja Faros Group ovat kehittäneet yhteistyössä Suomen Hiusyrittäjien kanssa alan yrittäjille ja ammattilaisille räätälöidyn merkonomitutkintoon johtavan koulutusohjelman.

Hiusyrittäjät ovat lähteneet innolla opiskelemaan liiketaloutta, ja koulutuksissamme on mukana jo pari sataa hiusammattilaista eri puolilla Suomea. Ensimmäiset hiusalan merkonomit valmistuvat keväällä 2014.

Lue tästä Pinni-lehden juttu valmistuvista opiskelijoista! PDF: Pinnin Artikkeli Hiusalan Koulutus

Koulutusohjelman tarkoitus on auttaa hiusyrittäjää hankkimaan lisää asiakkaita, sekä tekemään liiketoiminnastaan entistä kannattavampaa ja suunnitelmallisempaa. Opinnot  suoritetaan oppisopimuskoulutuksena, eli opiskelu on maksutonta. Koulutuspäiviä on 1/kk ja tämän lisäksi opitaan omassa yrityksessä ja suoritetaan etätehtäviä oman työn kautta. Suuri osa opiskelusta tapahtuu hyvin käytännönläheisesti omaa yritystä kehittäen. Liiketalouden perustutkinto, merkonomi, suoritetaan näyttötutkintona, jossa aiempi osaaminen otetaan huomioon. Näyttötutkinto suoritetaan osoittamalla tutkinnon perusteissa edellytetty ammattitaito aidoissa työelämän tilanteissa.

Lataa koulutusesite, josta saat lisätietoa koulutuksesta. Tällä sivulla kerromme alkavista koulutuksista ja voit myös esi-ilmoittautua monelle muulle paikkakunnalle. Kun ilmoittautuneita on yhdellä paikkakunnalla 20, pyrimme järjestämään koulutusmahdollisuuden tällä paikkakunnalla. Jos haluat myös merkonomiksi muiden hiusyrittäjien kanssa, ilmoittaudu alla oleviin ryhmiin, tai käy täyttämässä esi-ilmoittautumislomake jollekin muulle paikkakunnalle!

Linkin alta löytyy myös ladattava esite lisätietoineen. Tervetuloa mukaan! Hiusalan merkonomi 2014

 

Tällä hetkellä alkavat koulutukset ilmoittautumislinkkeineen:

Turku: alkaa 7.4, vielä 2 paikkaa jäljellä, ilmoittaudu pikaisesti. Ryhmä on täynnä. Jos opiskelu Turussa kiinnostaa, täytä esi-ilmoittautumislomake (linkki alla), niin tiedämme, että Turkuun tarvitaan toinen ryhmä!

Vaasa: alkaa toukokuussa, ilmoittautumiset 31.3. mennessä.

Helsinki: alkaa lokakuussa, ilmoittautumiset 15.6. mennessä.

Linkki: http://www.markinst.fi/Merkonomi/sivut/merkonomikoulutus_hiusalan_yrittajille.aspx

 

Tämän lisäksi voit esi-ilmoittautua seuraaville paikkakunnille tästä:

Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kouvola, Kuopio, Lahti, Oulu, Pori, Rovaniemi, Seinäjoki, Tampere, Turku

Linkki:  Esi-ilmoitauminen

 

Faros Finland on suomalainen liiketoiminnan kehittämispalveluihin erikoistunut koulutusyritys. Markkinointi-instituutti on valtakunnallinen erikoisoppilaitos, Suomen johtava ammatillinen jatko- ja täydennyskouluttaja.

Vastaamme kysymyksiin mielellämme, joten soittele, tai lähetä sähköpostia!

Faros Group:

Riikka Huhtala: riikka.huhtala@farosgroup.fi tai  050 363 5659

Ursula Halonen:  ursula.halonen@farosgroup.fi tai 0400 316 111

Markkinointi-instituutti:

Sari Tukia-Kärki: sari.tukia-karki@markinst.fi tai 050 401 4943

Suomen Hiusyrittäjät:

Arja Laurila: arja.laurila@hiusyrittajat.fi tai 040 451 0010

 

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti

Työehtosopimusinfoa jäsensivuilla – Yritysjäsentiedote 7.3.2014

Päivitettyä työehtosopimusinfoa jäsensivuilla

Kirjautumalla jäsensivuille omilla jäsentunnuksillaan yritysjäsenet näkevät kyseisen tiedotteen.

Siirry yläreunan yrittäjät -valikosta TES -osioon.

Linkki suljetuille jäsensivuille http://jasenet.hiusyrittajat.fi/

 

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti

Kuittivalvonta alkaa maaliskuussa

Kuittivalvonta alkaa maaliskuussa

Verohallinnon tiedote, 19.2.2014

Verohallinto, Poliisi ja Aluehallintoviranomainen tekevät maaliskuun aikana kuittitarkastuskäyntejä yrityksissä valtakunnallisesti. Käynneillä kiinnitetään huomiota erityisesti kuitin antamiseen sekä ohjataan yrittäjiä kuitintarjoamislakiin liittyvissä kysymyksissä.

Vuoden alussa voimaan tullut kuitintarjoamislaki on herättänyt paljon kysymyksiä. Kassakoneen hankinta, kuitin tietosisältö ja lain soveltaminen eri toimialoilla ovat olleet keskeisiä aiheita. Verohallinto on koonnut vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Kuitintarjoamiskampanja Pelaa reilusti – muista kuitti näkyy ja kuuluu kevään aikana myös radiossa ja lehdissä.

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti

Tukes on selventänyt kotisivuillaan ripsien kestovärjäyssääntelyn muutosta

Ripsien kestovärjäykseen käytettävien aineiden sääntely muuttui

Silmäripsien kestovärjäykseen sallittujen aineiden sääntely muuttui heinäkuussa 2013. Marraskuussa 2013 tuli voimaan asetusmuutos, jossa luetellaan 11 rajoituksen alaista ainetta, jotka ovat ammattikäytössä sallittuja ripsien värjäämiseen.

Linkki Tukesin nettisivuille:

http://tukes.fi/Tiedostot/Kemikaalituotteet/teollisuus_kuluttaja/Ripsien_kestovarjays.pdf

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti

Helsinki hair and Beauty -hiuskilpailut uudistuvat

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti

Erinomaisia uutisia käteisen ystäville

9.1.2014
Erinomaisia uutisia käteisen ystäville

Suomessa ei ole tarpeen säätää lailla käteisen rahan eikä maksukorttien tai muiden sähköisten maksutapojen käytöstä, toteaa asiaa pohtinut työ- ja elinkeinoministeriön johtama työryhmä. Kuluttajat voivat jatkossakin maksaa halutessaan suuret ostokset käteisellä. Yrittäjät puolestaan tarjoavat asiakkailleen kattavasti jo nykyisin mahdollisuuden maksaa kortilla, loppuraportissa kehutaan.

Työryhmä selvitti mahdollisuutta rajoittaa käteisen käyttöä ja edistää sähköistä maksamista elinkeinotoiminnassa. Selvitys liittyi harmaan talouden torjumiseen, sillä suuri osa harmaasta taloudesta liikkuu käteisenä rahana.

Suomi on korttimaksamisen kärkimaita, ja käteisen käytön ennustetaan lähivuosina edelleen vähenevän. Lähes kaikilla suomalaisilla on käytössä maksukortti, ja yli kolme neljästä maksaa päivittäistavaraostoksensa tavallisimmin kortilla.

Tällä hetkellä korttimaksuja ottaa vastaan yli 100 000 yrittäjää ja muuta tahoa. Ostosten siirtyminen verkkoon on lisännyt verkkomaksamista voimakkaasti. Kännykällä maksaminen ja muut uudentyyppiset maksutavat lisäävät myös todennäköisesti sähköistä maksamista suhteessa käteisen käyttöön.
Sähköisen maksamisen etuja ovat jäljitettävyys ja turvallisuus. Viranomaisten kannalta sähköiset maksutavat ovat helpommin valvottavissa, joten ne vähentävät veronkiertomahdollisuuksia.
Rajoittamisesta vähän hyötyä

Joillekin käteinen voi kuitenkin olla ainoa toimiva tapa maksaa ostokset. Korttimaksamisen esteenä voivat olla esimerkiksi maksuhäiriöt tai puutteelliset tietotekniset taidot. Lisäksi käteistä pidetään kätevimpänä maksutapana esimerkiksi pienissä ostoksissa.

Joissakin EU-maissa ei voi maksaa käteisellä suuria, 1 000-15 000 euron ostoksia. Näissä maissa sähköinen maksaminen henkilöä kohden on kuitenkin selvästi alhaisemmalla tasolla kuin Suomessa.
Suomessa muun muassa ravintola- ja majoitusalalla, parturi- ja kampaamoalalla sekä kosmetologipalveluissa esiintyy myyntiä, jota ei merkitä kassaan tai kirjanpitoon. Näillä aloilla ostokset eivät ole suuria, joten ulkomaisten esimerkkien mukainen suurten käteissummien kielto ehkäisisi harmaata taloutta vain vähän.
Työryhmän työhön osallistuivat työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö, oikeusministeriö, Suomen Pankki, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Finanssialan Keskusliitto ja Kaupan liitto. Työssä kuultiin asiantuntijoita ja hyödynnettiin otakantaa.fi-verkkosivustolla käytyä kansalaiskeskustelua.

Yrittäjäsanomat
toimitus@yrittajat.fi

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti

Verohallinnon tiedote kuitintarjoamisvelvollisuudesta 1.1.2014 alkaen

Tiedote koskee lakia kuitintarjoamisvelvollisuudesta, joka muuttuu 1.1.2014. Tavaran tai palvelun myyjän on tarjottava asiakkaalle käteiskaupassa kuitti, joka täyttää uuden lain vaatimukset. Tarkempaa tietoa asiasta vero.fi/muistakuitti.

Pelaa reilusti – muista kuitti

Kuitti on tarjottava käteiskaupassa aina vuoden 2014 alusta lähtien.

Myyjän on tarjottava asiakkaalle aina käteisellä rahalla tai maksukortilla maksettaessa kuitti. Kuitti voi olla tulostettu, käsinkirjoitettu tai sähköinen. Esimerkkikuitti (pdf)

Ostajalla on oikeus pyytää käteiskauppatilanteessa aina kuittia. Kuitin voi pyytää kaikilta yrittäjiltä ja yrityksiltä, joiden liikevaihto on yli 8 500 euroa. Kuittia ei kuitenkaan tarvitse antaa, jos kyseessä on yleishyödyllinen yhdistys- ja harrastustoiminta, maa- ja metsätalouden harjoittaja, automaattimyynti, arpajaislainsäädännön mukainen toiminta tai tori- ja markkinamyynti ulkotiloissa.

Uuden lain tavoitteena on vähentää harmaata taloutta (laki kuitintarjoamisvelvollisuudesta käteiskaupassa, www.finlex.fi). Verohallinto ja Poliisihallinto vastaavat kuitintarjoamisvelvollisuuden valvonnasta. Lisäksi Aluehallintoviranomainen valvoo anniskelupaikoissa velvollisuuden noudattamista. Valvontaa tehostetaan viranomaisten yhteisellä valvontakampanjalla alkuvuodesta 2014.

 

Aiheessa Uutiset | Kirjoita kommentti